Translate

28 Ocak 2014 Salı

Normal doğum Vs Sezeryan

Bu çocuk nasıl çıkıcak?
Eminim son trimestere girmiş bütün gebelerin kafasında aynı soru milyon kez gelmiştir. Normal mi doğursam ?? yoksa sezeryan mı olsa ?? karar veremiyorum. Bilmem kim normal doğurmuş , avaz avaz bağırtmışlar .. İzlediğimiz bütün filmlerde normal doğum sahneleri pekte bir abartılarak gösterilmiş olup her kadının mutlaka beyninde yer etmiştir. köyde geçiyorsa film kadın yatakta şehirdeyse malum masada kıvranıyor, boncuk boncuk terli köydekinde o an içeri ebe/doktor elinde siyah çantasıyla giriyor. Hemen sıcak su ısıtılıyor. Kadın çığlıklar içinde ..ıkın ıkın sesleri odada yankılanmakta..Hangimiz hatırlamıyoruz ki bu sahneyi ? Elbette ürkütücü, fonu biraz karartıp , bağıran bir kaç baykuş ve karga ekleyin, mekanı da mezarlığa yakın seçerseniz bir Alfred Hitchcock yapımı kolaylıkla olabilir. Ben hem bir hekim hemde gebe olarak normal doğumu tercih edenlerdenim. Elbette beni ya da bebeğimi en ufak riske sokucak bir durum olsaydı hiç düşünmeden kararımı değiştirirdim. Doğumu beklerken etrafımda bir çok kişiden eleştiri aldım. Sen deli misin kadın normal doğurucaksın diyen bir sürü isim sayabilirim. Eşim bile sabırsızlıktan hadi sezeryan olsun deyip durdu, son hafta doktorum bile niyetlendi sancın gelmezse alıyorum pazartesi diye : )..Saolsun meleğim yardım etti annesine de bıçak altına yatmaktan kurtuldum . Eşim hala bizim hanım inadından normal doğurdu diye dalga geçer. İnat meselesi değil inanın. Yani adı üzerinde olan fizyolojik bir eylemi neden hiç bir riskim yokken sezeryan gibi operasyonla gerçekleşen bir doğum metoduna tercih ediyim. Gebelik bir hastalık değilki ameliyat gerektirsin (tıbbi gerekliliklerin dışında)Gebeliğin 37. haftasından sonra bebek pelvise yanı kasıklarınıza doğru inmeye başladığında minik kasılmalarınız olabilir. Braxton hicks denen bu kasılmalar dogumun yaklaştığınında habercisidir. Sancı korkulduğu gibi birden bire şiddetli bir şekilde başlamaz, günler içinde yavaş yavaş kasılmalar şeklinde başlar ve hatta düzenli sancılar oturduktan sonra ağrı gebeler tarafından yavaş yavaş hissedilmeğe başlar. İlk doğum genellikte ortalama 18 saatte gerçekleşir . Kasılmalar arttığında , ve sıklıkları arası süre azaldığında paniğe kapılmadan doktorunuzla irtibata çekip yola çıkmanızı öneririm. Benim sancım gece 12 gibi başlamıştı. Eşimi telaşlandırmamak için birşey söylemedim . Malum kocaman göbeğimdeki minik canavar mesaneme bastığı için saat başı çişim geliyordu. Uyandıkça/ bir süre sonra uyuyamadıkça sancıların aralıklarını kontrol ettim. Sabah 8 gibi 5 dakikada bire indiğinde eşime hadi gidelim dedim . Oğlumuz varmak üzere!! : ).. Sancılar dayanılmaz özellikte olmadı , en azından benim tecrübem böyleydi. Hiç acımıyorda demiyorum yalnış anlaşılmasın , hani bi dudak ısırttırıp , diş sıktıran hale geliyor , belkide benim ağrı eşiğim yüksektir bilemem.
Artık epidural anestezi var , normal doğumu çok kolaylaştıran bir uygulama . Epidural (peridural) anestezi ya da sık bilinen adıyla "ağrısız doğum", doğum eyleminde veya sezaryan operasyonunda ağrı hissini ortadan kaldırmak için kullanılan özel bir bölgesel anestezi şeklidir. Genel anesteziden farkı anne adayının işlem esnasında uyanık olması ve etrafında olup bitenleri tümüyle algılamasıdır.
İstenmeyen etkiler açısından genel anesteziye göre oldukça güvenli bir yöntemdir. Oğlum dünyaya gelişinden 3 saat önce bana epidural anestezi uyguladılar. Yani yaklaşık 11 saat kadar normal doğum sancısını tecrübe etme fırsatım oldu. Tekrar cesaret vermek isterim korkmayın. Epidural anestezi bir çok kez uygulanırkende gördüm anestezist arkadaşlar süperler bir kerede buluyorlar uygulama yerini , herhalde bende sağlıkçıyım diye biraz ters gitmiş olucak işler ki malesef epidural iğnesi 5. uygulamada yerini buldu. İğneyi yerleştirirken sabit ve sabırlı durmanız çok önemli , genelde yan yatıp bacaklarınızı karnınıza çekmeniz (cenin pozisyonu) istenir. Uygulama yapılırkende iki sancı arasını beklerler annenin rahat olması için. Ben en son oturuyordum , bağdaş kurmuştum, göbeğim kucağımdaydı ve öne doğru eğilmeye çalışıyordum. Ve sonunda oldu . Uygulamanın hemen ardından ilacı da verdiler . Aman allahım ne kadar güzel bi his yavaş yavaş ayaklarımdan yukarı doğru bir serinlik uzanmaya başladı , hiç sancım kalmadı . Sanki naneli limonata dolu bir havuzdayım . (bir gebenin teşbihi)Ve elbette hala hareket edebiliyordum ve tamamen uyanıktım.


İlk kez normal doğum yapan bayanlarda bebek çıkarken vaginanın girişini parçalamaması için epizyotomi adı verilen kesi yapılmaktadır. Amaç yırtılmayı önleyerek bebeğin etrafa zarar vermeden rahat bir şekilde çıkmasıdır. İlk doğumların hemen hepsinde bu işlem yapılmaktadır. Epizyotomi adı verilen bu kesinin yapılmadığı durumlarda vaginanın zorlanması ve makatta yırtılmalara neden olabilir. Ayrıca mesane alt duvarını destekleyen kasların yırtılmasıyla ilerde idrar kaçırma şikayetleri ortaya çıkabilir. Epizyo açılırken hiç birşey hissetmedim. Yani tekrar söylüyorum korkmayın. Burada belirtmekte isterim ki hala çişimi tutabiliyorum. Normal doğumun son evresi olan ıkınma dönemi rahim ağzının tam açılmasından çocuğun çıkmasına kadar geçen dönemdir. En fazla 1 saat içinde bu dönem tamamlanmalıdır. Daha fazla uzaması durumunda forseps ya da vakum kullanılarak bebek dışarı çekilerek çıkartılır. Bunun nedenleri; kadının güçlü ıkınamaması, bebek başının iri olması ya da duruşundaki bozukluklar olabilir. Forseps ya da vakum kullanılmasını müdahaleli doğum olarak adlandırıyoruz. Müdahaleli doğum olması durumunda vaginanın zarar görme riski daha da artacaktır.Bu durumların ortaya çıkmaması için size düşen doktorunuzla koordineli bir biçimde çalışmak. (çalışmak ?? bu cümlenin sonuna garip bi yüklem gibi geldi ama neyse) Ağrı hissetmemeniz kasılmaların olmadığı anlamına gelmiyor. Göbeğinize bağlı olan NST den kasılmalarınız ve bebeğin kalp atımları takip ediliyor ve doktorunuz ıkın dediğinde kuvvetle ıkınırsanız gerçekten herşey çok kolaylaşıcaktır. Ben kronik kabız ve hiç bir zaman küçük popoya sahip olmamış biri olarak abartmadan söylüyorum ki yalnız 3 kez ıkındım. 3. ıkınma plasenta içindi. Vakum yahut forseps kullanılmadı.
Tarihte anestezi tekniği geliştikten sonra sezaryen adı verilen işlemle bebeğin karından çıkarılması yöntemi geliştirilmiştir. Daha sonra sterilizasyon ve dikiş tekniklerinin de gelişmesi sezaryen ameliyatının da yaygınlaşmasına neden olmuştur. Bilimsel olarak kabul edilen normal doğum yerine sezaryenin yapılacağı durumlar şu şekilde sınıflandırılabilir:
1. Baş ile kadın leğen kemiği arasında uyumsuzluk. Başın iri olup leğen kemiği çıkışının dar olması
2. İlerlemeyen travay. Düzenli ağrılara rağmen rahim ağzının açılmaması ve bebeğin aşağı doğru ilerlememesi
3. Fetal Distres: Doğum ağrıları sırasında kalp atımlarında sorun yaşanması ve bebeğe kan akışının bozularak ihmal halinde ölüme kadar gidebilecek sorunların oluşma riski
4. Annedeki bazı sistemik hastalıklar nedeniyle normal doğum ve ıkınmanın riskli olması
5. Bebeğin duruş bozuklukları: Normal şartlar altında bebek başla çıkıma doğru gelir. Bebeğin rahim içinde yan durması ya da su kesesinin açılarak kordonun sarkması sezaryeni gerektirir. bebeğin baş büyüklüğü ve annenin kemik yapısı da doğum şeklini kararlaştırmada etkili olacaktır.
6. Plasenta adı verilen çocuğu besleyen yapının rahim ağzını kapatması (Plasenta Previa) ya da plasentanın zamanından önce rahim duvarından ayrılması (Plasenta Dekolmanı)

Bunların yanında normal doğum yerine sezaryen önerilen tartışmalı konular mevcuttur. İleri anne yaşı ,
normal doğumdan korku (Anne adaylarından bazıları normal doğumdan korkmakta ve kendini hazırlıksız hissetmektedir. Bu annelerin normal doğuma zorlanması ilerde psikolojik sorunlara neden olabileceğinden sezaryen tercih edilebilir.)
, omurga bozuklukları , aşırı kilo alınması (Ortalama olarak gebelik boyunca alınması gereken kilo miktarı 10-12 kg dır. Ancak bazı hamile bayanların çok aşırı kilo aldıkları aç antiparantez ben 24 kilo aldım kapa antiparantez ve hareket etmekte zorlanmaları nedeni ile sezeryan önerilebilir.

Artık kendi hikayeme dönebilirim , saat 14.01 süper ıkınan ben oğlumun sesini duydum ve bir taraftan epizyom dikilirken bir taraftan oğlumu koklayıp emzirmeye çalıştım. Doğumhaneden odama alınmak üzere hazır olduğumda kendimi yürüyebilecek kadar iyi hissediyordum ama anestezi etkisi , tansiyonum filan düşer diye müsade etmediler tabi ..sedyeyle odama doğru götürüldüm . Odanın katına geldiğimde muazzam bir kalabalık vardı . Herkes birbirine haber vermiş . Kendimi ünlü gibi hissettim el filan salladım alkışladılar beni . Odaya girerken süperdi hemen bi tane daha yapıcam dedim. (düşündümde iyi olmuş sedye , ne demek hemen bi tane daha yumurta mı kırıyorsun kadın , ya anestezi çok güzeldi , limonata havuzu naneli : )) ) Yatağıma yerleştim hemen miniğimi verdiler kucağıma . Tanışma faslı iste flörtleşmemiz daha doğumhanede başlamış. Sürekli birbirimize dokunma telaşındayız. Doktorum odama kontrolüme geldi. Çok güzel doğurdun kız dedi . Gülüştük. 1-2 saat sonra kendimi iyi hissettiğimde ayağa kalkabilirmişim. Dediği gibi de yaptım ,yavaş yavaş ayaklandım. Heyecanım hala devam ettiği için bütün gece uyuyamadım. Kuzumda nerdeyse benle birlikte uyanıktı. Tabi çocuk güzelim yatagından karmakarışık bir yere geçiş yaptı şaşkın . Ertesi sabah taburcu olduk. Hastaneden bebeğim kucağımda yürüyerek çıktım . Şimdi benim için normal doğumun rüya gibi kısmı burda sonlanıyor. Temmuz ayında izmir gibi yangın yeri bir şehirde doğum yapmış bir yaz annesi olarak söylüyorum , normal doğurdun , epizyon yüzünden bilmemkaç tane dikişin var . Lütfen yarana iyi bak. Mümkünse bol bol batikon kullan . Terzi kendi söküğünü dikemezmiş. Malesef benim dikişlerim açıldı. 25 gün açık yara pansumanı yaptım her tuvalete gidişimde .İkinci mega önemli nokta dikkatli oku gebe kardeşim bu söyliceğim heryerde yazmaz üstüne birde pişik oldum . Kaşınmaktan ölürsün bak o şeftali popolu minik meleğine kullandığın pişik kremi var ya hah o ! Lütfen mutlaka kendinde kullan. Hele hele yazın doğum yaptıysan pişik kremi hayat kurtarır. Şimdi benim normal doğum vs sezeryan ile ilgili söyleyeceklerim bunlar . Belki karar vermene biraz yardımcı olmuştur . Hangi yolu seçersen seç , harika bir serüven seni bekliyor. Pişik kremini unutma .. 


Ps: bu yazıda bir iki kaynak kullandım : )
bir:http://www.gebelik.org/dosyalar/anestezi/epidural.html
iki:http://www.jinemed.com.tr/gebelik-ve-dogum/normal-dogum-sezeryen.html

Aşağıdaki video  elektrotlarla yapay doğum sancısı  oluşturulan 2 deney  adamını gösteriyor .unutmayın erkekler  herşeyi abartır. (ormana gittik hacı ayı gördüm filan !! )


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder